Om du använder Qlik Sense i molnet har en ny funktion tillkommit där användare kan skapa egna mejlprenumerationer på ark och grafer/tabeller. I det här blogginlägget beskriver vi mer hur man använder sig av funktionerna. Här ska vi titta på hur man lägger in en SMTP som exempelvis Office 365 SMTP för tjänsten.
För att ändra inställningar för SMTP behöver man vara administratör i miljön och komma åt Qlik Management Console https://<er tenant>.eu.qlikcloud.com/console/.
Inne i QMC går man till Inställningar / Settings och scrollar ner till sektionen för E-mail server. Här ska fem fält fyllas i för att mejllutskick ska fungera.
- Server address (SMTP): Adress till den mejlserver ni ska använda för utskicket. Mejlservern måste kunna nås av Qlik Sense Cloud.
- Port: Beroende på säkerhetslösning och inställningar i mejlservern kan olika portar vara aktuella. Standardporten för ej krypterad trafik är 25, men idag använder de flesta mejlservrar kryptering och porten 587 är vanligare.
- Security: Kolla med den som administrerar er mejlserver vilken säkerhetstyp ni använder.
- Sender email address: Detta är den adress som skickar mejlet och som mottagaren kommer att se. Adressen används även som inloggning på mejlservern, så adressen som anges behöver ha rättigheter att kunna skicka mejl.
- Password: Lösenordet för kontot med mejladressen.
Det går bra att använda den SMTP som följer med i Office 365 genom att man loggar in med ett Office-konto. Inställningarna så då vara:
Server Address (SMTP): smtp.office365.com
Port: 587
Security: StartTLS
Sender email address: Mejladressen för ett Office-konto
Password: Lösenord för Office-kontot